Skip to Content

Yay! HEMA zet stap richting inclusieve, realistische & herkenbare Beauty afdeling

In 2013 schreef ik de blog: “De wanhoop van een Black Beauty Blogger in Nederland.” Het ging over het gebrek aan diversiteit en inclusiviteit op make-up afdelingen in Nederlandse winkels. We zijn nu een aantal jaren verder en stapsgewijs verandert er gelukkig het 1 en ander.

Yay! HEMA zet stap richting inclusieve, realistische & herkenbare Beauty afdeling

Als er een bedrijf is dat de afgelopen jaren zichtbaar laat zien dat het diversiteit en inclusiviteit een warm hart toedraagt, is het HEMA wel – los van de zwarte Pieten discussie. Het is namelijk 1 van de weinige winkels die bijvoorbeeld betaalbare donkere foundations verkocht.

Hema donkere foundations

Lees ook: Dit is hoe je Fenty Beauty voordelig bestelt in Nederland

HEMA Beauty betere weerspiegeling van samenleving

Wat mij daarnaast ook opviel is dat HEMA in hun campagnes steeds vaker gebruik maakt van diverse modellen. Voorbeeld was bijvoorbeeld hun B.A.E. campagne bedoeld om hun vegan make-up en skincare lijn aan te prijzen.

Anno 2021 heeft het bedrijf de focus een betere weerspiegeling te zijn van een inclusieve en diverse samenleving. Het doel: een plek creëren waar iedereen zich welkom en aangesproken voelt. Dit geldt niet alleen voor raciale verschillen, maar ook voor verschillen in geaardheid.

HEMA Beauty diversiteit en inclusiviteit

Lees ook: Is positieve discriminatie in mijn voordeel?

“De maatschappij is divers, dus de mensen die HEMA laat zien, zijn dat net zo goed”, aldus HEMA. Concreet betekent dit dat met de start van Pride Week (31 juli tot en met 8 augustus 2021), de Beauty afdeling in alle winkels permanent een inclusiever beeld zal laten zien.

HEMA Pride

Pride Week is voor HEMA een belangrijk startmoment om deze verandering door te voeren. Juist omdat Pride dezelfde boodschap omarmt: mogen zijn wie je bent, met de vrijheid om jezelf uit te drukken hoe jij dat wilt. Omdat deze boodschap het hele jaar door geldt, is de verandering van permanente aard, dus ook nadat Pride Week is afgelopen.

De stap richting een inclusievere, realistische en herkenbaar beeld, gebeurt onder andere door inzet van het Nederlands model Loiza Lamers. Bij velen ook wel bekend als 1e trans vrouw die Holland’s Next Top Model won. Als ambassadeur zet zij zich actief in voor de HEMA campagne.

Lees ook: Zo spreek je Transgender personen op de juiste manier aan

Daarnaast heeft HEMA Hey Pride opgericht, een klankbord voor diversiteit en inclusiviteit. Hey Pride is ontstaan om met collega’s en externen expertise te ontwikkelen, bundelen en delen. Het COC, een belangenorganisatie die zich inzet voor de belangen van de LHBTQI+ gemeenschap, heeft hierin een belangrijke consulterende functie.
 
“Het waardevolle aan deze actie is dat het juist niet alleen een Pride actie is, maar dat het de toon zet voor wat normaal is gedurende het hele jaar. Ik ben super enthousiast!”, aldus Astrid Oosenbrug, voorzitter van COC Nederland.

Hoe ervaar jij deze verandering die HEMA doorvoert?

Heb je dit al gezien?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.